De trein naar Cotos, adembenemende rit tussen berghellingen

De trein van Cercedilla naar Cotos, voorsteden van Madrid, bekend als 'Ferrocarril Eléctrico del Guadarrama' of lijn C-9, loopt 19 kilometer langs een adembenemend traject binnen de centrale zone van de Sierra de Guadarrama, in het noorden van de regio Madrid. Het begint in het bergdorpje Cercedilla op een hoogte van 1180 meter en eindigt op 1830 meter op de zg. 'Puerto de Cotos'. Een ideaal eindpunt voor wandelaars en bergbeklimmers.

Voor skiërs is het interessant te weten dat de trein bij het skistation van >>Navacerrada stopt (1765 meter hoog).

Geschiedenis
Het behoefte aan een spoorweg, die toegang verschafte tot de toppen van Guadarrama, kwam in het tweede decennium van de twintigste eeuw op bij verschillende groepen van wandelaars en natuurliefhebbers, die zich hier hard voor maakten. Daartoe werd op 5 juni 1917 het zg. 'Sindicato de Iniciativas del Guadarrama' opgericht, met het oogmerk tot een electrische tram naar Navacerrada te komen. De S.I.G. bestudeerde verschillende mogelijke routes en kwam al gauw -vanwege de kosten en het landschapschoon- uit op Cercedilla als uitgangspunt. Het project werd in handen gegeven aan de ingenieur José de Aguinaga y Keller.

Na het verkrijgen van de nodige vergunningen -en de nodige landonteigeningen- werden in oktober 1919 de bouwwerkzaamheden begonnen. Vanwege het barre klimaat en het onherbergzame terrein gingen die erg traag. Pas begin 1923 werden ze definitief afgerond en op 12 juli van datzelfde jaar werd het traject ingehuldigd. Op 11 augustus werd de lijn voor het publiek geopend.

In de jaren 30 waren er diverse plannen om de lijn te verbeteren en uit te breiden. De bedoeling was eerst naar Cotos en daarna via het dal van Lozoya zelfs naar het station Gargantilla-Lozoya. Deze plannen gingen vanwege het gespannen politieke klimaat op dat moment in Spanje echter niet door. In september 1935 werd de lijn zelfs gesloten, waarna de Spaanse Burgeroorlog (1936-39) uitbrak. Tijdens die oorlog maakte de gemeente Cercedilla nog wel gebruik van de trein om kinderen van de gemeente te vervoeren naar een school even buiten het dorp.

Uitbreiding
Op 30 maart 1954 ontfermde de Spaanse spoorwegen, RENFE, zich uiteindelijk over het treintraject en besloot de geplande uitbreiding uit te voeren. In 1959 werden de allereerste werkzaamheden begonnen met het uitgraven van een tunnel van 671 meter onder de 'Puerto de Navacerrada' door. Op 30 oktober 1964 werd de eerste uitbreiding, naar de 'Puerto de Cotos' officiëel geopend, tevens met nieuw, moderner, treinmaterieel.

Van een verdere uitbreiding is het tot de dag van vandaag niet gekomen. Ook zijn een aantal stations aan de treinlijn gesloten zodat intussen alleen de stations van Cercedilla, Navacerrada en Cotos nog worden aangedaan. Er gaan zelfs stemmen op om het traject te sluiten, dus voor wie nog getuige wil zijn van een trein, die langs tussen de hellingen van dit gebergte door laveert, zou die beslissing wel eens snel moeten nemen.